Yes! ! 🚁 🇳🇴 ✈️ Jula kom tidlig til de norske flyskolene!

Det sendte sjokkbølger gjennom norsk luftfart da det i november ble kjent at norske flyskolestudenter risikerte å miste ekstralånet de mottar fra Statens Lånekasse. Et slikt vedtak ville medført en markant nedgang i norske pilotstudenter, og i praksis kroken på døra for de norske flyskolene. 

I dag kom imidlertid kontrabeskjeden, og de tre private flyskolene kunne endelig slippe jubelen løs. I innstillingen fra transport- og kommunikasjonskomiteen gis flyskolene fullt gjennomslag for sine innspill, og minst et års utsettelse av det dramatiske forslaget.

De tre private flyskolene slapp jubelen løs da det ble kjent at pilotstudentene beholder den utvidede lånestøtten i ett år til. På bildet ser vi: Endre Håland (OSM) Synne Skar (OSM), Erlend Ree Trandum (PFA), Anders Barstad (OSM) Haakon Westerbø (PFA), Joana Bracht, (OSM) Anne Strømøy, Fylkesordfører, Mikael Eriksson, CEO Pilot Flight Academy, Simon Strømmen, Norsk Flygerforbund, Truls Vassvik, Arbeiderpartiet, Sigbjørn Gjelsvik, Senterpartiet, Martine Myhrvold, (EHC) Teodor Trandem Borgersen (EHC) Anette Kruhaug Haldorsen, daglig leder EHC.

Dialog med bransjen

Vi er glade og lettet for at komiteen har tatt våre innspill til følge, og at de vil se på saken på nytt. Dette er en seier vi har fått til i fellesskap med politisk ledelse, fagforeninger, interesseorganisasjoner og bransjeaktører. Alle ser viktigheten av at fly- og helikopterpiloter som skal operere i Norge, er utdannet i de samme krevende forholdene som de vil møte gjennom karrieren. Uten ekstralånet fra Lånekassen ville flygerutdanningen vært forbeholdt kun de rikeste. For oss er det en selvfølge at vi skal trene de beste pilotene – uavhengig av deres økonomiske bakgrunn. 

Stort behov for piloter

Dette er ikke bare en seier for studentene, men også for bransjen som er avhengig av stabil rekruttering i årene som kommer. Behovet for piloter er stort, og nedleggelse av de norske flyskolene ville rammet både norsk helikopterberedskap og flytrafikk generelt. 

Vi vil i året som kommer gå i enda tettere dialog med både bransjen, fagforeninger og politisk ledelse, slik at vi er sikre på at de pilotene som utdannes hos oss, fortsatt møter de krav og forventninger som settes til norske fly- og helikopterflygere.